Αφιερώματα xoreytis.gr

  • Τερψιχόρη – η μούσα του χορού. Το όνομά της προέρχεται από το ρήμα τέρπω (ευφραίνω) και το ουσιαστικό χορός. Στην Ελληνική μυθολογία, η Τερψιχόρη ήταν μία από τις εννέα Μούσες, η μούσα του χορού και των δραματικών χορικών. Την Τερψιχόρη ζωγράφιζαν δαφνοστεφανωμένη και με προμετωπίδιο να κρατά άρπα και να χορεύει χαρούμενη, ενώ τα πόδια της μόλις να ακουμπούν τη γη και με
  • Στις 9 Οκτωβρίου του 1973 κυκλοφόρησε ο δίσκος «Αλβανία», αφιερωμένος στην Εποποιία του 1940. Τη μουσική έγραψε ο Γιώργος Κατσαρός, τους στίχους ο Πυθαγόρας και ερμηνεύει μοναδικά η Μαρινέλλα. Η «Αλβανία» αποτελεί ένα από τα αθάνατα έργα στον χώρο της ελληνικής δισκογραφίας. Τόσο ο Γιώργος Κατσαρός όσο και ο Πυθαγόρας και η Μαρινέλλα έδωσαν πραγματικά τον
  • Η Τηλλυρία είναι περιοχή της Κύπρου, ορεινή χερσόνησος που βρίσκεται στο βορειοδυτικό μέρος του νησιού. Το μεγαλύτερο μέρος της βρίσκεται στην επαρχία Λευκωσίας, ενώ μέρος της στην επαρχία Πάφου και στην Κατεχόμενη Κύπρο.  Ο κάτοικος αυτής της περιοχής ονομάζεται Τήλλυρος και η κάτοικος Τηλλυρκώτισσα.  Το τραγούδι που ονομάζεται Τηλλυρκώτισσα είναι παραδοσιακό με χρήση
  • Επιχειρώντας να προσεγγίσουμε με τρόπο λαογραφικό το περιεχόμενο των παραδοσιακών τραγουδιών που αφορούν, απευθύνονται ή περικλείουν το όνομα της Θεοτόκου, θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τις ακόλουθες κατηγορίες:  Του Γάμου Πρόκειται ίσως για τη μεγαλύτερη κατηγορία τραγουδιών, με αναφορά στην Παναγιά. Σε κάθε περιοχή της Ελλάδας, μα κυρίως στα Δωδεκάνησα, ο
  • Το μοιρολόι της μάνας για την ξενιτιά … τζιβαέρι , ένας πολύτιμος λίθος, ένας θησαυρός (στην τουρκική γλώσσα cevahir και στην αραβική جواهر  – jawāhir) Αχ! Η ξενιτιά το χαίρεται Αχ! Εγώ ήμουνα που το ‘στειλα Αχ! Πανάθεμά σε ξενιτιά Αχ! Που πήρες το παιδάκι μου Το τραγούδι αυτό ανήκει στην κατηγορία των τραγουδιών της
  • «Τα βήματα που χάραξε μ’ ασβέστη ο νεαρός Γρηγόρης στο τσιμέντο του πατρικού του σπιτιού στην Άσσια, απλώθηκαν σ΄ ολόκληρο το νησί και χορεύονται σήμερα από χιλιάδες νέους και νέες…»    Ο Γρηγόρης Κωνσταντή Ασσιώτης γεννήθηκε στις 4 Νοεμβρίου 1933, στο χωριό Άσσια της επαρχίας Αμμοχώστου, από φτωχούς γονείς γεωργούς. 
  • Το Καλαματιανό Μαντήλι που όλοι έχουμε τραγουδήσει και χορέψει, έχει τη δική του ιστορία. Ιστορία παλιά όπως και ο Ελληνισμός, ιστορία που χάνεται κι αυτή με το πέρασμα του χρόνου αλλά δύει στον σύγχρονο κόσμο. Σαν πας στην Καλαμάτα και `ρθεις με το καλό φέρε μου ένα μαντήλι να δέσω στο λαιμό αμάν, καλέ
  • Είναι η μελωδικότητα της φωνής της. Είναι η αξιοπρέπεια, η στωικότητα και η ζεστασιά της. Είναι το συναίσθημα… Ισως αν ξαναγράφονταν τα έργα των αρχαίων τραγικών ποιητών, η Γιώτα Πανταζή θα είχε ρόλο πρωταγωνίστριας, αφού το κομπολόι της ζωής της μετρά κεχριμπαρένιες αλλά και κατάμαυρες χάντρες… Η ακούραστη φωνή του
  • Η πολιτιστική μας παράδοση, βγήκε από την ίδια τη ζωή. Καθημερινές, απλές  ιστορίες αγάπης, έρωτα, χαράς και πόνου γνέθουν το Μωσαϊκό της μετέπειτα πολιτισμικής μας ταυτότητας. Οι ιστορίες αυτές μπορεί να πάρουν διάφορες μορφές. Να γίνουν ένα υφαντό, ένα φόρεμα, μια αστεία ή λυπητερή ιστορία, μια παροιμία, ένα χωρατό που θα μας διασκεδάζει,
  • Στα στενά του Καφηρέα απέναντι από την  Όχη , παίζει ο  Καλλιανιώτικος σκοπός… Όλοι τον γνωρίζουν ως  Καβοντορίτικο χορό, δεν είναι συρτός, δεν είναι πηδηχτός, είναι κυκλικός και σταυρωτός, δεν έχει νησιώτικο χαρακτήρα σαν τον μπάλο, είναι απλός σαν την μουσική του, στρωτός και στερεός. Είναι ο χορός της Νότιας
  • «Όποιος δεν ξέρει και του πουν, με μιας τον πιάνει ζάλη, πως στα Σφακιά τον πόλεμο, τον κάνουν πεντοζάλι».  Πρόκειται για ένα πολεμικό χορό που ο θρύλος θέλει η γέννηση του να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Κρητική Επανάσταση και τον αρχηγό και ήρωα της Κρητικής Επανάστασης Γιάννη Δασκαλογιάννη. Δεσπόζουσα μορφή στην περιοχή των Σφακίων ήταν
  • Το ρεμπέτικο είναι το πέμπτο στοιχείο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που εγγράφει η Ελλάδα στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας. Tην εγγραφή του ρεμπέτικου στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας ενέκρινε η Διακυβερνητική Επιτροπή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO) στη