• “Δυο μέρες και δυο νύχτες μείναμε όρθιοι στην παραλία περιμένοντας να μπούμε σε κάποιο πλοίο. Χιλιάδες κόσμος, απελπισμένος και εξαθλιωμένος, με μάτια άδεια απ’ τα όσα είχαμε δει και την ψυχή ματωμένη απ’ τον πόνο της απώλειας των αγαπημένων μας. Κάρα άδειαζαν πεθαμένους δίπλα μας, όπου έβρισκαν. Το βράδυ, όταν
  • Τερψιχόρη – η μούσα του χορού. Το όνομά της προέρχεται από το ρήμα τέρπω (ευφραίνω) και το ουσιαστικό χορός. Στην Ελληνική μυθολογία, η Τερψιχόρη ήταν μία από τις εννέα Μούσες, η μούσα του χορού και των δραματικών χορικών. Την Τερψιχόρη ζωγράφιζαν δαφνοστεφανωμένη και με προμετωπίδιο να κρατά άρπα και να χορεύει χαρούμενη, ενώ τα πόδια της μόλις να ακουμπούν τη γη και με
  • Στις 9 Οκτωβρίου του 1973 κυκλοφόρησε ο δίσκος «Αλβανία», αφιερωμένος στην Εποποιία του 1940. Τη μουσική έγραψε ο Γιώργος Κατσαρός, τους στίχους ο Πυθαγόρας και ερμηνεύει μοναδικά η Μαρινέλλα. Η «Αλβανία» αποτελεί ένα από τα αθάνατα έργα στον χώρο της ελληνικής δισκογραφίας. Τόσο ο Γιώργος Κατσαρός όσο και ο Πυθαγόρας και η Μαρινέλλα έδωσαν πραγματικά τον
  • Η Τηλλυρία είναι περιοχή της Κύπρου, ορεινή χερσόνησος που βρίσκεται στο βορειοδυτικό μέρος του νησιού. Το μεγαλύτερο μέρος της βρίσκεται στην επαρχία Λευκωσίας, ενώ μέρος της στην επαρχία Πάφου και στην Κατεχόμενη Κύπρο.  Ο κάτοικος αυτής της περιοχής ονομάζεται Τήλλυρος και η κάτοικος Τηλλυρκώτισσα.  Το τραγούδι που ονομάζεται Τηλλυρκώτισσα είναι παραδοσιακό με χρήση
  • Επιχειρώντας να προσεγγίσουμε με τρόπο λαογραφικό το περιεχόμενο των παραδοσιακών τραγουδιών που αφορούν, απευθύνονται ή περικλείουν το όνομα της Θεοτόκου, θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τις ακόλουθες κατηγορίες:  Του Γάμου Πρόκειται ίσως για τη μεγαλύτερη κατηγορία τραγουδιών, με αναφορά στην Παναγιά. Σε κάθε περιοχή της Ελλάδας, μα κυρίως στα Δωδεκάνησα, ο
  • Το μοιρολόι της μάνας για την ξενιτιά … τζιβαέρι , ένας πολύτιμος λίθος, ένας θησαυρός (στην τουρκική γλώσσα cevahir και στην αραβική جواهر  – jawāhir) Αχ! Η ξενιτιά το χαίρεται Αχ! Εγώ ήμουνα που το ‘στειλα Αχ! Πανάθεμά σε ξενιτιά Αχ! Που πήρες το παιδάκι μου Το τραγούδι αυτό ανήκει στην κατηγορία των τραγουδιών της
  • «Τα βήματα που χάραξε μ’ ασβέστη ο νεαρός Γρηγόρης στο τσιμέντο του πατρικού του σπιτιού στην Άσσια, απλώθηκαν σ΄ ολόκληρο το νησί και χορεύονται σήμερα από χιλιάδες νέους και νέες…»    Ο Γρηγόρης Κωνσταντή Ασσιώτης γεννήθηκε στις 4 Νοεμβρίου 1933, στο χωριό Άσσια της επαρχίας Αμμοχώστου, από φτωχούς γονείς γεωργούς. 
  • Το Καλαματιανό Μαντήλι που όλοι έχουμε τραγουδήσει και χορέψει, έχει τη δική του ιστορία. Ιστορία παλιά όπως και ο Ελληνισμός, ιστορία που χάνεται κι αυτή με το πέρασμα του χρόνου αλλά δύει στον σύγχρονο κόσμο. Σαν πας στην Καλαμάτα και `ρθεις με το καλό φέρε μου ένα μαντήλι να δέσω στο λαιμό αμάν, καλέ
  • Είναι η μελωδικότητα της φωνής της. Είναι η αξιοπρέπεια, η στωικότητα και η ζεστασιά της. Είναι το συναίσθημα… Ισως αν ξαναγράφονταν τα έργα των αρχαίων τραγικών ποιητών, η Γιώτα Πανταζή θα είχε ρόλο πρωταγωνίστριας, αφού το κομπολόι της ζωής της μετρά κεχριμπαρένιες αλλά και κατάμαυρες χάντρες… Η ακούραστη φωνή του
  • Η πολιτιστική μας παράδοση, βγήκε από την ίδια τη ζωή. Καθημερινές, απλές  ιστορίες αγάπης, έρωτα, χαράς και πόνου γνέθουν το Μωσαϊκό της μετέπειτα πολιτισμικής μας ταυτότητας. Οι ιστορίες αυτές μπορεί να πάρουν διάφορες μορφές. Να γίνουν ένα υφαντό, ένα φόρεμα, μια αστεία ή λυπητερή ιστορία, μια παροιμία, ένα χωρατό που θα μας διασκεδάζει,
  • Στα στενά του Καφηρέα απέναντι από την  Όχη , παίζει ο  Καλλιανιώτικος σκοπός… Όλοι τον γνωρίζουν ως  Καβοντορίτικο χορό, δεν είναι συρτός, δεν είναι πηδηχτός, είναι κυκλικός και σταυρωτός, δεν έχει νησιώτικο χαρακτήρα σαν τον μπάλο, είναι απλός σαν την μουσική του, στρωτός και στερεός. Είναι ο χορός της Νότιας
  • «Όποιος δεν ξέρει και του πουν, με μιας τον πιάνει ζάλη, πως στα Σφακιά τον πόλεμο, τον κάνουν πεντοζάλι».  Πρόκειται για ένα πολεμικό χορό που ο θρύλος θέλει η γέννηση του να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Κρητική Επανάσταση και τον αρχηγό και ήρωα της Κρητικής Επανάστασης Γιάννη Δασκαλογιάννη. Δεσπόζουσα μορφή στην περιοχή των Σφακίων ήταν
  • Το ρεμπέτικο είναι το πέμπτο στοιχείο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που εγγράφει η Ελλάδα στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας. Tην εγγραφή του ρεμπέτικου στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας ενέκρινε η Διακυβερνητική Επιτροπή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO) στη
  • H Σόφκα ήταν παραδοσιακός χορός του χωριού Γρίβα Γουμένισσας του Νομού Κιλκίς. Η Γρίβα είναι  χωριό του Δήμου Παιονίας, στην ομώνυμη επαρχία, του Nομού Κιλκίς της Κεντρικής Μακεδονίας. Είναι κτισμένη στους πρόποδες της ανατολικής πλαγιάς του όρους Πάικο, με το ξακουστό Δάσος των Καστανιών σε υψόμετρο 470 μ. Βρίσκεται 70 χιλιόμετρα βορειοδυτικά από την πρωτεύουσα
  • «Εμένα μου μπήκε η ιδέα σε αυτό εδώ το τοπίο απέναντι από την Ακρόπολη να γίνει ένα θέατρο,  να βάλω τους ελληνικούς χορούς που έχουν άμεση σχέση με το παρελθόν μας, με την ιστορία μας»           Σε πείσμα εκείνων των παλιότερων καιρών, δύο γυναικείες μορφές δυναμικές και
  • Την Ξανθίππη Καραθανάση την έχουν χαρακτηρίσει σαν μια από τις πιο σπουδαίες φωνές του τόπου μας, όπου αθόρυβα και ταπεινά υπηρετεί την Τέχνη. Και όχι άδικα ! Η φωνή της Μακεδονίας κατά κύριο λόγο και της Χαλκιδικής, η φωνή ολόκληρης της Ελλάδας κατ επέκταση ! Το ήθος και η ταπεινότητα της
  • Κι η συντυχιά κουνήθηκε σαν κύματα μεγάλα μες στο Νικάριο πέλαγος όταν ξεσπάει σιρόκος Κάποτε ένας ριψοκίνδυνος νέος δραπέτευσε από τα δεσμά του Κρητικού , Μίνωα, και πέταξε με φτερά, κολλημένα με κερί, ψηλά στον ήλιο. Και το κερί έλιωσε και το παλικάρι πνίγηκε στο πέλαγος, στη Βαώνη. Κι ο
  • Το Φισκάρδο βρίσκεται στο ΒΑ σημείο της Κεφαλονιάς. Περιτριγυρίζεται από λόφους κατάφυτους με κυπαρίσσια και σκίνα. Απέχει 54 χλμ από το Αργοστόλι, 5 ναυτικά μίλια από τη Λευκάδα και μόλις 1,5 ν.μ. από τις ακτές της Ιθάκης. Τον Αύγουστο του 1953 η Κεφαλονιά δέχεται τη χαριστική βολή. Τρομεροί σεισμοί πλήττουν
  • Τη φλόγα, το μεράκι για τη μουσική το δανείστηκα από τον τόπο μου. Η Θράκη έχει τριών ειδών μουσικές, όπως και τα κομμάτια στα οποία χωρίστηκε η πάλαι ποτέ μεγάλη Θράκη. Το ένα το πήραν οι Βούλγαροι, το άλλο οι Τούρκοι και το τρίτο, το μικρότερο, εμείς… Από τις δύο
  • Η φλογέρα, το καβάλι, η γκάιντα και το νταούλι.  Το κανονάκι, το ούτι, ο ταμπουράς και η πολίτικη λύρα. Η νησιώτικη ζυγιά, το βιολί και το λαούτο, μερικές φορές  και το σαντούρι. Νταιρέδες (μεγάλα ντέφια), τουμπερλέκια, ταραμπούκα και μασιές με ζίλια. Η ζυγιά της στεριανής Ελλάδας,  ο ζουρνάς και το
  • Ξύλα – Ταμπάνια – Τσάμια – Κιούρτικο – Çeçen kizi – Πλεύρα Σκοπός μερακλήδικος με πολλά ονόματα που χάνονται στο βάθος του χρόνου… Η ιστορία θέλει να έχει πρωτοπαιχτεί ο σκοπός αυτός  το 1878 στην Αγιάσο της Λέσβου, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του πρώτου ατμοκίνητου ελαιοτριβείου για τις ανάγκες όλου του χωριού και
  • O Τσακώνικος χορός είναι ένα μουσικοχορευτικό δρώμενο, που χαρακτηρίζεται από σπειροειδείς και φιδίσιους σχηματισμούς και αποτελεί στοιχείο-σύμβολο της πολιτισμικής ταυτότητας των Τσακώνων.  Είναι βαρύς και μεγαλοπρεπής χορός, που χαρακτηρίζεται από τους ντόπιους ως «ταπεινός», «σοβαρός», «αυστηρός», «λιτός» και «συγκρατημένος». Είναι ο χορός με τον οποίο κλείνουν τα γλέντια, είναι δηλαδή
  • “Και την 29η Μαϊου, ημέρα Τρίτη και τις πρωινές ώρες, κατέλαβε την Πόλη ο αμηράς (Μωάμεθ Β). Την ίδια ακριβώς ώρα της άλωσης τραυματίστηκε θανάσιμα και πέθανε ο μακαρίτης ο αυθέντης μου κυρ Κωνσταντίνος ο βασιλιάς Παλαιολόγος. Εγώ, βέβαια, την ώρα του θανάτου του δεν ήμουν παρών (κοντά του), γιατί,
  • Στις 24 Φεβρουαρίου 1994 η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαϊου ως «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο Μικρασιατικό Πόντο», ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στη Σαμψούντα. Διεθνής Ένωση Μελετητών Γενοκτονιών “Είναι πεποίθηση της Διεθνούς Ένωσης Μελετητών των Γενοκτονιών ότι η Οθωμανική εκστρατεία
  • Έθιμο του Δωδεκαημέρου (Χριστούγεννα έως Θεοφάνια) με χορευτική, θεατρική και μουσική ομάδα σε παράλληλη δράση, προερχόμενο από την ορεινή Τραπεζούντα, που επιβιώνει σε οκτώ χωριά του Νομού Κοζάνης (Τετράλοφος, Άγιος Δημήτριος, Αλωνάκια, Σκήτη, Πρωτοχώρι, Κομνηνά, Ασβεστόπετρα, Καρυοχώρι). Το έθιμο εγγράφηκε: – στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς το 2013. – στον
  •  ”Κόλιντα μπάμπω”… Έθιμο του Δωδεκαήμερου των γιορτών, από Χριστούγεννα μέχρι Φώτα, που συναντάμε στην Μακεδονία και κυρίως στην περιοχή της Πέλλας. Η λέξη Κάλαντα (Κόλιντα) προέρχεται από τη λατινική «calenda», που διαμορφώθηκε από το ελληνικό ρήμα καλώ. Πιστεύεται ότι η ιστορία του εθίμου προχωρεί πολύ βαθιά στο παρελθόν στα ομηρικά
  • Διάγγελμα του Ιωάννη Μεταξά προς τον Ελληνικό λαό Συγγραφέας: Ιωάννης Μεταξάς 28-10-1940 Προς τον Ελληνικόν λαόν, Η στιγμή επέστη που θα αγωνισθώμεν διά την ανεξαρτησίαν της Ελλάδος, την ακεραιότητα και την τιμήν της. Μολονότι επεδείξαμεν την πλέον αυστηράν ουδετερότητα και ίσην, προς όλους, η Ιταλία μη αναγνωρίζουσα εις ημας το δικαίωμα
  • Χιλιοτραγουδισμένο το ξημέρωμα… Άπειρες ώρες ξενυχτιού ώς την ανατολή… Μία από τις ωραιότερες στιγμές της ημέρας είναι εκείνη που ανατέλλει ο ήλιος. Η ανατολή του ηλίου σηματοδοτεί μία νέα μέρα που κανένας δε γνωρίζει τι πρόκειται να του φέρει. Οι περισσότεροι ευελπιστούν στα καλύτερα … Και όταν το χάραμα συνδυαστεί
  •   «Οι Άγγλοι εκάθησαν εις την Επτάνησον χρόνους 54, μήνας 8 και ημέραν μίαν».     Το πρωί της 21ης Μαΐου του 1864, η γαλανόλευκη σημαία υψωνόταν στο φρούριο της Κέρκυρας κι ο 39χρονος τότε, Θρασύβουλος Ζαΐμης παραλάμβανε επίσημα τα Επτάνησα από τον Άγγλο αρμοστή Ερρίκο Στορξ.      
  • Αληθώς μεγαλειώδης η είσοδος του εθνικού στρατού εις την πόλιν μας και αληθώς συγκινητική η γενομένη προς αυτόν υποδοχή… Λίαν πρωϊ οι κώδωνες ηχούν χαρμοσύνως, κύματα δε κόσμου εξεχύνοντο προς την είσοδον της πόλης, όπως υποδεχθούν τον ελευθερωτήν στρατόν… Είναι η ημέρα που ένα τμήμα του ελληνικού στρατού ξεκινώντας από
  • Μπρουστά παέν` η μάνα του και πίσω η αδερφή του… Στη μέσ` παέν` Αλεξαντρίς… Ο θρήνος στην παράδοση έχει τραγουδηθεί, έχει γίνει στίχος και χορός. Η ικανότητα του λαού μας και της παράδοσής μας να κάνει στίχο και χορό το συναίσθημα… Ένα τραγούδι από την Θράκη, από την περιοχή των Μάρηδων* του Έβρου
  • «Δεν με ενδιαφέρει πώς κινούνται οι άνθρωποι, αλλά τι είναι αυτό που τους κινεί»   Λίγα λόγια για την Πίνα Μπάους           Η Πίνα Μπάους ήταν μια απ’ τις σπουδαιότερες σύγχρονες  χορογράφους τις Γερμανίας αλλά γνωστή παγκοσμίως. Χαρακτηρίστηκε πρωτοπόρος του μοντέρνου χορού  και διακρινόταν για την
  • Όταν ήμουν φοιτητής άκουγα συνεχώς το δάσκαλο μου να επιμένει: “δεν φτάνει να ξέρεις να χορεύεις, πρέπει να έχεις και ήθος στο χορό σου…“, μια φράση αόριστη στ’ αυτιά μου, αφού τότε δεν είχα την εμπειρία να καταλάβω το νόημα της !!! Στα χρόνια που πέρασαν και στην πορεία της
  • Πως μου θαμπώνεται τον νου Πανάρχαια μεγαλεία Φεγγοβολιές οράματα και βιβλική μαγεία Τζαμάλες Οι τζαμάλες η κατά το τοπικό ιδίωμα ‘τζιαμάλες’ η ‘τζώρες’ , είναι έθιμο που μας έρχεται από την Ήπειρο και πρόκειται για τις φωτιές που ανάβουν οι καρναβαλιστές, μετά τον Εσπερινό, συνήθως την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς.
  • Τι κακό έκανα ο καημένος μες σ’ αυτήν τη γειτονιά και με βγάλαν τ’ όνομά μου: ψεύτη, κλέφτη και φονιά!  Την περίοδο των αποκριών οι στίχοι αυτοί αντηχούν στις γειτονιές και στις πλατείες του Σοχού Θεσσαλονίκης!Για τους κατοίκους του Σοχού η λέξη “Απόκριες” συνδέεται με το δρώμενο των Κουδουνοφόρων “Μέριο”.
  • ΑΠΟΚΡΙΑ Η λέξη αποκριά δηλώνει ολόκληρο το χρονικό διάστημα των τριών εβδομάδων του Τριωδίου, πριν αρχίσει η περίοδος νηστείας που οδηγεί στη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα. Από την προτελευταία Κυριακή, την Κυριακή της Απόκρεω, πήρε την ονομασία της ολόκληρη η περίοδος πριν από την Καθαρή Δευτέρα, πρώτη μέρα της
  • “Χορός είναι η έκφραση της ψυχικής κατάστασης του ατόμου μέσω ρυθμικών κινήσεων. Μ’ άλλα λόγια ο χορός είναι η ομιλία της ψυχής, το αποτέλεσμα αρμονικής συνεργασίας σωματικών κινήσεων, ψυχικού κόσμου και ρυθμικών συνδυασμών.” Χορευτής είναι το άτομο που κινεί το σώμα του στο ρυθμό της μουσικής. Είναι ελεύθερος να επιλέξει