Αφιερώματα xoreytis.gr

  • Το ρεμπέτικο είναι το πέμπτο στοιχείο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που εγγράφει η Ελλάδα στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας. Tην εγγραφή του ρεμπέτικου στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας ενέκρινε η Διακυβερνητική Επιτροπή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO) στη
  • H Σόφκα ήταν παραδοσιακός χορός του χωριού Γρίβα Γουμένισσας του Νομού Κιλκίς. Η Γρίβα είναι  χωριό του Δήμου Παιονίας, στην ομώνυμη επαρχία, του Nομού Κιλκίς της Κεντρικής Μακεδονίας. Είναι κτισμένη στους πρόποδες της ανατολικής πλαγιάς του όρους Πάικο, με το ξακουστό Δάσος των Καστανιών σε υψόμετρο 470 μ. Βρίσκεται 70 χιλιόμετρα βορειοδυτικά από την πρωτεύουσα
  • «Εμένα μου μπήκε η ιδέα σε αυτό εδώ το τοπίο απέναντι από την Ακρόπολη να γίνει ένα θέατρο,  να βάλω τους ελληνικούς χορούς που έχουν άμεση σχέση με το παρελθόν μας, με την ιστορία μας»           Σε πείσμα εκείνων των παλιότερων καιρών, δύο γυναικείες μορφές δυναμικές και
  • Την Ξανθίππη Καραθανάση την έχουν χαρακτηρίσει σαν μια από τις πιο σπουδαίες φωνές του τόπου μας, όπου αθόρυβα και ταπεινά υπηρετεί την Τέχνη. Και όχι άδικα ! Η φωνή της Μακεδονίας κατά κύριο λόγο και της Χαλκιδικής, η φωνή ολόκληρης της Ελλάδας κατ επέκταση ! Το ήθος και η ταπεινότητα της
  • Κι η συντυχιά κουνήθηκε σαν κύματα μεγάλα μες στο Νικάριο πέλαγος όταν ξεσπάει σιρόκος Κάποτε ένας ριψοκίνδυνος νέος δραπέτευσε από τα δεσμά του Κρητικού , Μίνωα, και πέταξε με φτερά, κολλημένα με κερί, ψηλά στον ήλιο. Και το κερί έλιωσε και το παλικάρι πνίγηκε στο πέλαγος, στη Βαώνη. Κι ο
  • Το Φισκάρδο βρίσκεται στο ΒΑ σημείο της Κεφαλονιάς. Περιτριγυρίζεται από λόφους κατάφυτους με κυπαρίσσια και σκίνα. Απέχει 54 χλμ από το Αργοστόλι, 5 ναυτικά μίλια από τη Λευκάδα και μόλις 1,5 ν.μ. από τις ακτές της Ιθάκης. Τον Αύγουστο του 1953 η Κεφαλονιά δέχεται τη χαριστική βολή. Τρομεροί σεισμοί πλήττουν
  • Τη φλόγα, το μεράκι για τη μουσική το δανείστηκα από τον τόπο μου. Η Θράκη έχει τριών ειδών μουσικές, όπως και τα κομμάτια στα οποία χωρίστηκε η πάλαι ποτέ μεγάλη Θράκη. Το ένα το πήραν οι Βούλγαροι, το άλλο οι Τούρκοι και το τρίτο, το μικρότερο, εμείς… Από τις δύο
  • Η φλογέρα, το καβάλι, η γκάιντα και το νταούλι.  Το κανονάκι, το ούτι, ο ταμπουράς και η πολίτικη λύρα. Η νησιώτικη ζυγιά, το βιολί και το λαούτο, μερικές φορές  και το σαντούρι. Νταιρέδες (μεγάλα ντέφια), τουμπερλέκια, ταραμπούκα και μασιές με ζίλια. Η ζυγιά της στεριανής Ελλάδας,  ο ζουρνάς και το
  • Ξύλα – Ταμπάνια – Τσάμια – Κιούρτικο – Çeçen kizi – Πλεύρα Σκοπός μερακλήδικος με πολλά ονόματα που χάνονται στο βάθος του χρόνου… Η ιστορία θέλει να έχει πρωτοπαιχτεί ο σκοπός αυτός  το 1878 στην Αγιάσο της Λέσβου, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του πρώτου ατμοκίνητου ελαιοτριβείου για τις ανάγκες όλου του χωριού και
  • O Τσακώνικος χορός είναι ένα μουσικοχορευτικό δρώμενο, που χαρακτηρίζεται από σπειροειδείς και φιδίσιους σχηματισμούς και αποτελεί στοιχείο-σύμβολο της πολιτισμικής ταυτότητας των Τσακώνων.  Είναι βαρύς και μεγαλοπρεπής χορός, που χαρακτηρίζεται από τους ντόπιους ως «ταπεινός», «σοβαρός», «αυστηρός», «λιτός» και «συγκρατημένος». Είναι ο χορός με τον οποίο κλείνουν τα γλέντια, είναι δηλαδή
  • “Και την 29η Μαϊου, ημέρα Τρίτη και τις πρωινές ώρες, κατέλαβε την Πόλη ο αμηράς (Μωάμεθ Β). Την ίδια ακριβώς ώρα της άλωσης τραυματίστηκε θανάσιμα και πέθανε ο μακαρίτης ο αυθέντης μου κυρ Κωνσταντίνος ο βασιλιάς Παλαιολόγος. Εγώ, βέβαια, την ώρα του θανάτου του δεν ήμουν παρών (κοντά του), γιατί,
  • Στις 24 Φεβρουαρίου 1994 η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαϊου ως «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο Μικρασιατικό Πόντο», ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στη Σαμψούντα. Διεθνής Ένωση Μελετητών Γενοκτονιών “Είναι πεποίθηση της Διεθνούς Ένωσης Μελετητών των Γενοκτονιών ότι η Οθωμανική εκστρατεία