τέρπω + χορός…

9 Νοεμβρίου 2018 · Leave a Comment Like

Τερψιχόρη – η μούσα του χορού.

Το όνομά της προέρχεται από το ρήμα τέρπω (ευφραίνω) και το ουσιαστικό χορός.

Στην Ελληνική μυθολογία, η Τερψιχόρη ήταν μία από τις εννέα Μούσες, η μούσα του χορού και των δραματικών χορικών. Την Τερψιχόρη ζωγράφιζαν δαφνοστεφανωμένη και με προμετωπίδιο να κρατά άρπα και να χορεύει χαρούμενη, ενώ τα πόδια της μόλις να ακουμπούν τη γη και με την επιγραφή: “Τερψιχόρη λύραν”. Εμβλήματά της ήταν η λύρα, ο αυλός και το τρίγωνο. Συνήθως απεικονίζεται καθισμένη και κρατώντας μια λύρα.

Μερικές φορές αναφέρεται ως μητέρα των Σειρήνων.

Η ιστορία των Εννέα Μουσών.

Αρχικά οι θεότητες αυτές ήταν νύμφες του βουνού και των νερών.

Ο Ησίοδος στη Θεογονία αφηγείται: «Η Μνημοσύνη κοιμήθηκε στην Πιερία με το γιο του Κρόνου και γέννησε αυτές τις παρθένες που μας κάνουν να ξεχνάμε τα βάσανά μας και απαλύνουν τους πόνους μας. Εννιά νύχτες συνέχεια ο συνετός Δίας ανεβαίνοντας στο ιερό κρεβάτι του, κοιμότανε δίπλα στη Μνημοσύνη, μακριά απ’ όλους τους αθανάτους. Ύστερα από ένα χρόνο, όταν οι εποχές και οι μήνες είχαν συμπληρώσει τον κύκλο τους κι όταν πέρασαν πολλές μέρες η Μνημοσύνη γέννησε εννιά κόρες…, που όλες τις μάγευε η μουσική…».

Τα ονόματα τους είναι: Κλειώ, Ευτέρπη, Θάλεια, Μελπομένη, Τερψιχόρη, Ερατώ, Πολυμνία, Ουρανία, Καλλιόπη.

Η κάθε μούσα αντιπροσώπευε ένα συγκεκριμένο τομέα. Σύμφωνα με τον Ησίοδο, οι Εννέα Μούσες θεωρούνταν  κόρες του Ουρανού και της Γαίας. Οι Μούσες σχετίζονται με την μουσική, την ποίηση, το τραγούδι, το χορό, το θέατρο αλλά και την Αστρονομία αφού η διάρθρωση του σύμπαντος είναι αρμονική. 

Η Κλειώ προστάτιδα της ιστορίας και της επικής ποίησης την βλέπουμε να αναπαριστάται με περγαμηνές και ένα δάφνινο στεφάνι και σύμβολα της ήταν η κλεψύδρα και η σάλπιγγα.

Η Ευτέρπη «η χαρούμενη» μούσα που για σύμβολο της είχε τον διπλό αυλό προστάτιδα της λυρικής ποίησης.

Η Θάλεια μούσα της βουκολικής ποίησης και της κωμωδίας. Επίσης ανακάλυψε την γεωμετρία, την αρχιτεκτονική και την γεωργία. Η Θάλεια απεικονιζόταν χαμογελαστή, στεφανωμένη με κισσό και τις περισσότερες φορές να κρατάει μάσκα κωμωδίας.

Η Μελπομένη μούσα της τραγωδίας και της μουσικής. Την απεικόνιζαν πλάι στον Διόνυσο να φοράει μάσκα τραγωδίας, δαφνοστεφανωμένη με σκήπτρο και ρόπαλο στα χέρια.

Η Τερψιχόρη μούσα της λυρικής ποίησης και του χορού, επινόησε τηνάρπα και την παιδεία. Η Τερψιχόρη απεικονιζόταν δαφνοστεφανωμένη και με προμετωπίδιο να κρατά άρπα και να χορεύει χαρούμενη, ενώ τα πόδια της μόλις να ακουμπούν τη γη.

Η Ερατώ «η αξιαγάπητη» μούσα της ερωτικής ποίησης και της χορωδίας με σύμβολο της την λύρα.

Η Πολύμνια η μούσα που ενέπνεε τους ύμνους και τα τραγούδια προς τιμήν των θεών αλλά καιπροστάτιδα της λύρας και του θεάτρου. Πάντα απεικονιζόταν στοχαστική με μακρύ μανδύα και πέπλο.

Η Ουρανία προστάτιδα της αστρονομίας και αστρολογίας.Συνήθως συναντάται στις παραστάσεις κρατώντας στο δεξί χέρι διαβήτη και στο αριστερό μια ουράνια σφαίρα.

Η Καλλιόπη είναι πρώτη από τις μούσες είναι η ανώτερη και η πιο σημαντική από τις άλλες. Πήρε το όνομα της από την όμορφη όψη της. Ήταν προστάτιδα της ηρωικής, επικής ποίησης, μούσα της ευγλωτίας απεικονίζεται συνήθως με δυο βιβλία (Ιλιάδα και Οδύσσεια), πινάκιο και γραφίδα.Την απεικόνιζαν με άνθη στο κεφάλι ή κισσό.

xoreytis.gr


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

11 + twelve =

loading...