Αγέρανος Πάρου
Ο Αγέρανος είναι παραδοσιακός χορός της Πάρου και έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα. Η αρχαιότητα του Γέρανου λογίζεται πολύ βαθιά και αναφέρεται πρώτη φορά στον Πλούταρχο, ξεκινώντας από τις μουσικές τελετές, έχοντας στενή σχέση με την πρώτη κατοικία του ανθρώπου. Ο πρόγονος του Γέρανου ήταν χορός που απεικόνιζε τη σπηλιά. Αργότερα ο χορός χρονολογείται… Continue reading→
Τριζάλης – τα τρία ζάλα των γυναικών της Κρήτης
Το όνομα του χορού είναι σύνθετο από τις λέξεις τρία και ζάλα (βήματα) γι’ αυτό και ονομάστηκε Τριζάλης. Είναι ο γυναικείος πολεμικός χορός της Κρήτης αντίστοιχος του Πεντοζάλι. Το νόημα του χορού είναι η συμπαράσταση της γυναίκας στον άντρα πολεμιστή. Είναι χορός της επαρχίας Αμαρίου Ρεθύμνου και ανήκει στην κατηγορία των πηδηχτών χορών. Το μουσικό… Continue reading→
Ξύπνα περδικομάτα μου
Ηπειρώτικο τραγούδι που οι στίχοι του εξυμνούν την αγάπη. Ιδιόμορφη γαμήλια πατινάδα που χορεύεται στο ρυθμό του τσάμικου, ο ρυθμός του κομματιού είναι 6/8. Ένα από τα πιο διαδεδομένα και δημοφιλή τραγούδια του Ηπειρώτικου γάμου, που το τραγουδούν σχεδόν σε ολόκληρη την Ήπειρο. Αν και κοιτίδα του θεωρείται η περιοχή των Τζουμέρκων, εντούτοις σήμερα τραγουδιέται… Continue reading→
Ο Αφούσης από την Κάσο
Ο Αφούσης είναι ένα τραγούδι που μας έρχεται από την Κάσο και αποτελεί κάτι σαν έναν τοπικό μύθο του νησιού. Ο Αφούσης ή Αντράς, που είναι παραφθορά του Αντρέας, πρέπει να ήταν υπαρκτό πρόσωπο και να έζησε στα μέσα του 1800. Η πραγματικότητα όμως συμπλέκεται με τον μύθο και τις δοξασίες του νησιού και έτσι… Continue reading→
Ή άμοιρη
Παντρεύτηκα την Άμοιρη μ’ ένα παλικαράκι.. Με τα λόγια αυτά ξεκινάει το τραγούδι όπου λέει για την ιστορία μιας γυναίκας που παντρεύτηκε έναν ακαμάτη άντρα, και παριστάνει τα παθήματα της από αυτόν τον άτυχο γάμο με κινήσεις χεριών και με εκφράσεις στο πρόσωπο. Άλλη εκδοχή λέει για μία κοπέλα που παραστράτησε στον γάμο της και κλαίει… Continue reading→
Τα ξύλα – Ο μερακλίδικος σκοπός της Λέσβου
Ξύλα – Ταμπάνια – Τσάμια – Κιούρτικο – Çeçen kizi – Πλεύρα Σκοπός μερακλήδικος με πολλά ονόματα που χάνονται στο βάθος του χρόνου… Η ιστορία θέλει να έχει πρωτοπαιχτεί ο σκοπός αυτός το 1878 στην Αγιάσο της Λέσβου, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του πρώτου ατμοκίνητου ελαιοτριβείου για τις ανάγκες όλου του χωριού και συγκεκριμένα όταν το έργο βρισκόταν… Continue reading→
ΓΙΑΡΓΗΤΤΟΣ ή Ο ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΘΗΣΕΑ
Εγώ έμαθα και διδάχτηκα τον χορό Γαργηττό από τον Δάσκαλο όλων των Ζακυνθινών Άγγελο Βισβάρδη στον τότε πολιτιστικό σύλλογο Βουγιάτου το 1994. Γέννημα θρέμα του Βουγιάτου Ζακύνθου ήταν αδύνατον να μην ασχοληθώ και να μην μάθω τον “Γαργηττό του Μπουγιάτου”. Στο Βουγιάτο παλιά ήταν και υπήρχαν οι καλύτεροι χορευτές στο νησί. Όταν πήγαιναν σε πανηγύρια… Continue reading→
Καβοντορίτικος Χορός
Στα στενά του Καφηρέα απέναντι από την Όχη, παίζει ο Καλλιανιώτικος σκοπός… Όλοι τον γνωρίζουν ως Καβοντορίτικο χορό, δεν είναι συρτός, δεν είναι πηδηχτός, είναι κυκλικός και σταυρωτός, δεν έχει νησιώτικο χαρακτήρα σαν τον μπάλο, είναι απλός σαν την μουσική του, στρωτός και στερεός. Είναι ο χορός της Νότιας Εύβοιας. Στο νοτιοανατολικό άκρο της Εύβοιας βρίσκεται ο Καφηρέας, το… Continue reading→
Νικαριά μου…
Κι η συντυχιά κουνήθηκεσαν κύματα μεγάλαμες στο Νικάριο πέλαγοςόταν ξεσπάει σιρόκος Κάποτε ένας ριψοκίνδυνος νέος δραπέτευσε από τα δεσμά του Κρητικού , Μίνωα, και πέταξε με φτερά, κολλημένα με κερί, ψηλά στον ήλιο. Και το κερί έλιωσε και το παλικάρι πνίγηκε στο πέλαγος, στη Βαώνη. Κι ο βαριόμοιρος πατέρας, ο Δαίδαλος, το έθαψε στο κοντινό… Continue reading→